پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251068
خرافاتي که تا دخيل بستن به درختان هم پيش مي رود
تاریخ انتشار : 1400/08/10 16:40:45
نمایش : 1222
دخيل بستن به درختان خرافاتي بيش نيست اما متاسفانه در عصر کنوني هنوزهم هستند کساني که با بستن گره سبز به درختان به دنبال حاجت روايي هستند.
خرافاتي که پاي به گزارش جهانبين نيوز؛ از دوران کودکي تاکنون، دست کم براي يک بار هم که شده خرافات هايي به گوشمان خورده  که بعضي هايش جديد بودند و برخي ديگر ريشه در تاريخ داشتند، يکي از اين باورها درخت بوده که در ايران باستاني ارزش بالاي داشته و برخي از اين  درختان از جمله درختان مقدس ايراني شناخته مي شوند، درخت نماد حيات و زندگي است و رمز باروري پايان ناپذير، سرچشمه بي مرگي و مظهر حقيقت مطلق هستي است،  انسان در بعضي از فرهنگ ها گاهي تا سر حد پرستش درخت نيز پيش رفته است، در پاره اي ديگر از فرهنگ ها براي نوع انسان منشاء گياهي قائل بوده اند .

حرمت يافتن بعضي از درختان هميشه سبز يا درختان کهن در ايران به دليل همجواري آن با امامزاده ها و پيران مقدس نيز نشانه اي از تقدس نباتات  در باورهاي ايراني است.

 در اديان مختلف اعتقاد به تقدس درخت در سه شکل درخت کيهاني، درخت زندگي و درخت معرفت متجلي مي شود.

هنوز در برخي از مناطق استان چهارمحال و بختياري درخت را يک نماد مقدس مي دانند به گونه اي که به آن توسل جسته و حاجت مي خواهند.

هرچند در دوراني به سر ميبريم که نسل جوان مقدس شمردن درخت را خرافات مي پندارند اما هستند کساني که برخي درختان را به اندازه يک امام زاده مقدس مي خوانند و اعتقاد دارند اگر شاخه اي از اين درخت بشکند ممکن است فرد مورد نفرين درخت قرار گيرد.



دخيل بستن به شاخه هاي درختان براي گرفتن حاجت

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، فتحي يکي ازمردمان ديار چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز مي گويد: در قديم يک درختي در اينجا بود که قدمتي بالاي 200 سال داشت و مردم زيادي به آن اعتقاد داشتند.

او ادامه مي دهد: هرکس هر حاجتي داشت در کنار اين درخت شمعي روشن مي کرد و از درخت مي خواست که براي او دعا کند و از خداوند بخواهد که حاجت او را بدهد.

فتحي عنوان مي کند: برخي از مردم نيز با بستن يک تکه پارچه سبز به درخت دخيل مي بستند و تا زماني که حاجت خود را مي گرفتند آن دستمال را باز مي کردند و زير درخت کاچي ميپختند و بين مردم پخش مي کردند.

او مي گويد: باور به اين درخت براي مردم نهادينه شده بود به گونه اي که براي ريزترين حاجت خود به اين درخت دخيل مي بستند و هيچگونه نميپذيرفتند که اين يک خرافاتي بيش نيست.

فتحي مي افزايد: در حال حاضر اين درخت را قطع کرده اند تا به مردم بفهمانند که دخيل بستن به يک درخت خرافات است و هيچگونه استناد قابل قبولي ندارد.



دخيل بستن به يک درخت خرافه اي بيش نيست

حجت الاسلام والمسليمين سيد حسن جلالي امام جمعه هفشجان در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز؛  در راستاي خرافات دخيل بستن به درخت اظهار کرد: يکي از عادات و روش‌هاي کهنه و تاريخي در ذهن مردم روحيه خرافه پرستي است.

وي با اشاره به اينکه مردم در قديم به يک سري مسائل باور و اعتقاد قلبي داشتند گفت: دخيل بستن به يک درخت مبناي عقلي ندارد و اين يک خرافه اي بيش نيست.

جلالي با اشاره به اينکه هنوز هم هستند کساني که خرافه پرستي مي کنند گفت: لازم است با فرهنگ سازي و آگاهي دادن به مردم راه درست از اسشتباه را به آن ها نشان داد.

وي خاطر نشان کرد: مردم به درختان سبز دخيل مي‌بندند و به درختان و سنگ و ... رنگ و لعاب قداست مي‌دهند که اين موضوع با دستور و سيره اسلام منافات دارد.

جلالي تاکيد کرد: اينگونه مسائل باعث تضعيف و سستي اعتقادات مردم و وهن در دين مي شود و نبايد اجازه داد به ان ها دامن زده شود.

به گزارش جهانبين نيوز؛ مراجع تقليد نيز در خصوص دخيل بستن به درختان فتواهايي را داده اند ، دفتر آيت الله وحيد خراساني دخيل بستن را بدعت دانست و در ادامه يادآور شد: "باز کردن قفل براي مسئولين نگهداري اماکن متبرکه مستلزم مشقات بسياري است. بهتر است به جاي اين کار نخ دل خود را به نخ دل حضرت دوست ببندند. انجام ندادن اين کار بهتر است چرا که بدعت و خرافات محسوب مي شود. اگر هزاران نفري که براي زيارت به اين اماکن مي روند هر کدام يک نخ را به ضريح ببندند بازکردن اين نخ ها براي مسئولين حفظ و نگهداري اماکن متبرکه مستلزم مشقات بسياري است".

آيت الله مکارم شيرازي در سؤالي راجع به اين گونه حرکات و عقيده به تقدّس اين گونه درخت ها  و گره زدن نخ، يا بستن پارچه به اين درخت ها  و گرفتن حاجت از آنها  گفت: اين اعتقادات قطعاً از خرافات است و حاجت خواستن از آنها نوعي شرک مي باشد و بر همه لازم است نهي از منکر کنند و پاداش خود را از خداوند بخواهند

دفتر آيت الله نوري همداني نيز در رابطه با دخيل بستن به ضريح اماکن متبرکه اين اقدام را بدعت و حرام دانست.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ بستن نخ به شاخه هاي درختان و قفل زدن به نرده هاي اطراف اماکن مقدس و متبرکه و يا بستن نخهاي رنگي براي برآورده شدن حاجات و نيازهاي فردي تنها مختص به پيروان يک دين يا مذهب خاص نيست بلکه اين گونه اقدامات در ميان پيروان مذاهب و اديان بسياري در سراسر دنيا متداول است و به رغم هشدارهاي رهبران ديني بسياري از افراد هنوز هم براساس باورهاي شخصي بدون توجه به ديدگاه رهبران ديني اين امر را تکرار مي‌کنند. که لازم است متوليان فرهنگ در اين راستا به اندازه کافي فرهنگ سازي کرده که ديگر مردم به دنبال خرافه پرستي نباشند واگر هم حاجتي را دارند با توسل جستن به ائمه و توکل بر خدا حاجت خود را بخواهند.
 
انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html